Hoe cariës zoveel mogelijk vermijden ? 

 

 

Naast het verzorgen van tanden met 'gaatjes' , is het de taak van de tandarts om U adviezen te geven zodat in de toekomst problemen aan de tanden kunnen vermeden worden.

Iedereen weet dat je goed moet poesten en snoep moet mijden maar hieronder wil ik daar wat dieper op in gaan.

 

poetsadvies 

Een goede tandhygïene is de basis van een adequate tandverzorging en vaak ook de gemakkelijkste oplossing tot het behouden van een gezond gebit.

 

  • probeer dagelijks 2 maal te poetsen 
  • een poetsbeurt duurt 2 minuten 
  • bij jonge kinderen is het aangewezen dat de ouders regelmatig nog eens napoetsen 
  • gebruik een tandenbortsel aangepast aan de grootte van het kind
  • gebruik ook tandpasta aangepast aan de leeftijd van het kind, vooral de fluorideconcentratie is belangrijk ( tot 2 jaar : 500-1000 ppm; 2-6 jaar : 1000-1450 ppm; vanaf 6 jaar : 1450 ppm )
  • hoeveelheid tandpasta ter grootte van een erwt is meer dan voldoende
  • elektrisch tandenpoetsen mag zeker ook bij kinderen, het is vaak zelfs gemakkelijker om goed te poetsen
  • vervang  1 maal per seizoen je tandenborstel

 

 

 

 

voedingsadvies 

Het ontstaan van gaatjes in de tanden is een ingewikkeld chemisch proces. Eenvoudig uitgelegd komt het erop neer dat suikers in de tandplaque omgezet worden in zuren die je tandbeen aantasten. Naast het verwijderen van tandplaque door tandenpoetsen, is het dus belangrijk om suikers te mijden.

Suikers volledig mijden is bijna onmogelijk, in bijna alle etenswaren zitten suikers. Meer nog, zonder suikers kan ons lichaam niet functioneren.

Elke keer als je eet of drinkt wordt je gebit aangevallen en wordt het glazuur vatbaarder voor gaatjes. Maar als de tanden nadien wat rust krijgen en je niets meer eet of drinkt, kan het glazuur zich herstellen. Hier zorgt ons speeksel voor. Speeksel werkt deze aantasting tegen en buffert zowel de suikers als de zuren. 's Nachts heb je wel veel minder speekselproduktie dus is het belangrijk om voor het slapen goed de tanden te poetsen en nadien niets meer te eten en enkel water te drinken, zodat er dan geen aantasting is. 

Dus de boodschap is je te beperken tot 5 eetmomenten, de 3 hoofdmaaltijden : ontbijt, middagmaal en het avondmaal en dan nog 2 tussendoortjes.

Iedereen weet dat er in snoep veel suikers zitten maar veel etenswaren bevatten  ' verborgen suikers'. Voornamelijk frisdranken, fruitsappen en sportdranken bevatten veel van deze suikers. Dranken die op het eerste gezicht gezond lijken, kunnen je tanden zeker ook aantasten.

 

Naast het hoge suikergehalte zijn deze frisdranken ook nog vaak erg zuur. Tandglazuur dat te veel in onmiddellijk contact komt met deze zuren lost langzaam maar zeker op en jammer genoeg is dit proces onomkeerbaar. Dit heet erosies.  Fluoridehoudende tandpasta kan dit probleem vertragen, het maakt het glazuur sterker en minder zuuroplosbaar.

 

 

 

 

 

 

De boodschap is dus : 

  • beperk het aantal eetmomenten tot 5 : de 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes
  • een glas frisdrank bij het eten is geen enkel probleem maar probeer tussendoor water te drinken
  • Uw kind 's avonds in bed enkel water te drinken geven 

 

 

extra informatie over dit onderwerp kunt U ook vinden op de site van Glimlachen.be